Virtual Reality als brug tussen ziekenhuis, museum en cultuur
// Iwona Pom / Leitmotif vzw
/ Provincie Vlaams-Brabant / Museum M Leuven / Ziekenhuisschool UZLeuven / Coder Dojo

music: “Distance” by Noodle Inc

Can Virtual Reality bring people closer to each other, let them share the experiences, break the isolation and bridge alienated places?

A group of kids explored their City Museum of Leuven (Belgium) with a camera 360. They encapsuled their museum experience within the 360 video images to share them afterwards via the VR goggles with the long-term hospitalized children in the Gasthuisberg hospital near by.

In return, children from the hospital shared their hospital experience with their healthy peers – through the same VR technology.

These two groups of kids would probably never have had a chance to meet unless via the VR platform. Kids from the hospital moved “outside the hospital walls” without any effort – straight to the museum located just 2km further away, but normally for them unreachable… Next VR bridges we want to build are between the city culture and a prison, refugee camp, eldery houses… we want to connect as many places and people as possible.

Threefold goal of the project:

Letting the hospitalized children participate the social and cultural life
Sharing the hospital experience with the world outside
Media & museum education

Music: Noodles Inc.

Music: “Citizens” by Whocat

(Nederlands)
Virtuele Realiteit als brug tussen het ziekenhuis en de museum & cultuur

Omschrijving: De bedoeling van ons project is om de jongeren dieper in de musea content te engageren – we willen de inzicht en exploratie van de collecties door de jongeren stimuleren. Tegelijk willen we de aanbod van de musea voor de jonge generatie verrijken. Musea verliezen successief interesse en engagement van de jonge, potentiële bezoekers. Dat gebeurt o.a. wegens de feit, dat de jongeren tegenwoordig veel innovatievere communicatiekanalen gebruiken. Jonge generatie verwacht interactieve “dialoog” met de inhoud – die nood wordt vaak ingevuld door het gebruik van sociale media. Niettemin, ligt de basis van “interactie” niet in de digitale interface, maar in de mogelijkheid om te kunnen co-creëren. Nieuwe bezoekers willen co-auteurs worden. Ons idee om de jongeren in de inhoud van de museum collecties in hun vrije tijd te engageren baseert op de workshop waar de bezoeker zal de elementen van de collecties kunnen gebruiken om op de actieve manier een film, animatie of een strip verhaal te creëren. Onze ervaring toont, dat de kinderen die voor een moment zelf artiesten worden, beter de inhoud begrijpen en willen dieper de achtergrond van de collectie exploreren. Op die manier kunnen we de musea collecties terug tot het leven brengen en sociaal relevant maken. Deze educatieve waarde, creatieve ontwikkeling, oefening van de praktische skills worden in ons project gelinkt met de extra promotiemateriaal voor musea.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: